pdw 41

S-ar putea face o antologie despre sinuciderile ratate ale scriitorilor români. Una dintre ele era să se întâmple la doar 20 de metri de mine, într-un bar, în timp ce eu dormeam liniştit în apartamentul meu din piazza Castello, fără nici un habar despre ceea ce deja toată lumea comenta pe facebook şi prin diverse ziare. Nu la mult timp după ce m-am trezit, deja eram numit „salvator” într-unul dintre ele, pentru simplul fapt că, fizic vorbind, eram cel mai aproape de acel loc, ale cărui coordonate erau pe buzele tuturor (cu mici variaţii, întrucât liniştitul orăşel Sassari, din Sardegna, a fost, în acele ore, confundat cu un cartier din celebrul Napoli). Fără a fi, aşadar, nici pe departe salvatorul vieţii vreunui scriitor, am putut constata cât de vulnerabili sunt prietenii mei la o astfel de tentativă supremă (unuia dintre ei, din păcate, i-a şi reuşit). Violeta a fost salvată de o elegantă fustă roşie luată cu împrumutat, Radu de chiar tatăl lui care s-a sinucis.

Las link la uriaşul (dar umanul) poem al lui Radu Vancu şi transcriu aici poemul Violetei Savu, care, cu delicatețe feminină, scrie despre o amintire bună, pentru că, de fapt, asta și este a te îndepărta, în ultima clipă, de moarte după ce te apropiasei de dragoste.

 

Dragă sinucidere, eu nu te iubesc!

– o replică timidă la poemul-fluviu „Dragă sinucidere”
de Radu Vancu

Dragă sinucidere, tu nu bântui visele mele. Ba pot spune că eu am o amintire bună despre tine. Îmi aduc aminte cum am încercat să te cunosc în primul an de studenţie. Picasem un examen în prima mea sesiune, eram certată cu cei de acasă şi mă întorceam de la o întâlnire. Aflasem că tipul de care eram îndrăgostită nebuneşte iubea o alta… Şi să ştii, dragă sinucidere, am încercat, dar nu am reuşit să îţi fiu prietenă!

Dragă sinucidere, eu nu te iubesc! Şi te-am învins
cu o fustă lungă roşie
împrumutată de la o prietenă. Cum aveam să mă arunc
în gol dacă nu
eram îmbrăcată cu hainele mele? Fusta era
dintr-un material de calitate
superioară. Fără nicio cută, faldurile ei semănau
cu valurile unei mări în care
s-a scurs lava unui vulcan. Îmi amintesc cum ţi-am spus.
Dragă sinucidere,
eu te amân! Am o întâlnire extrem de importantă.
Am de returnat fusta roşie
în care eram îmbrăcată atunci când m-au cuprins
nişte gânduri asemănătoare
cu cele ale lui Esenin Hemingway Maiakovski Heym.
Aveam şi eu o „groapă
în tavan”, dar cum aş fi reuşit să gândesc până la capăt
precum aceşti bărbaţi,
dacă purtam o fustă lungă lungă până la podele?!
Şi, de sub cupola clopotului
de sticlă au ieşit cozile din ţesătură arsă, franjurii Sylviei.
Şi totuşi, dragă
sinucidere, îţi jur, eu am o amintire bună despre tine.
Am împrumutat fusta
roşie ca să fiu elegantă. Să fiu frumoasă. Cu gândul
la dragoste. El nu m-a iubit.
M-am simţit urâtă şi singură. Am mers buimacă
pe străzi şi am intrat la întâmplare
în scara unui bloc turn. Am chemat liftul, un sicriu
culisând, ridicat în picioare. Am
apăsat pe tasta 11. Am ajuns pe un acoperiş de unde
puteam privi panorama
oraşului. Şi, dragă sinucidere, ştii ce-am făcut?
Mi-am ridicat poalele spre cer,
m-am imaginat brânduşă de toamnă rotindu-mă,
rotindu-mă. Sinucidere,
frumuseţea ta ameţitoare ca floarea brumei. Floare
a morţilor. Am văzut
în faţa ochilor oamenii adunaţi lângă trupul meu
neînsufleţit. Identificarea
eronată. Prietena mea. Părinţii. Fraţii şi surorile ei,
logodnicul, toţi înspăi-
mântaţi. Deodată am ştiut, suferinţa celor dragi
nu o puteam acoperi cu
moliciunea petelor de sânge imprimate în fusta
închiriată. Dragă sinucidere,
eu nu te ador, nu te admir, nu te iubesc! Tăria ta
poate fi slăbită de un
fluture din pânză roşie. Atât de vaporoasă şi lungă,
fusta roşie
a legat cerul de pământ! Dragă sinucidere, eu nu,
nu te iubesc!

(poem din volumul Franjuri, Tracus Arte, 2016 și dintr-o viitoare antologie cu titlul Sinucideri ratate, dacă autoarea îmi va da voie să-l includ și dacă voi avea, de fapt, sângele rece să mă ocup de o astfel de antologie)

Lasă un răspuns

