Două interjecţii pentru Mircea Mihăieş

(o posibilă scrisoare pentru Nicolae Manolescu)

Nu am semnat scrisoarea “anti-Manolescu” (iniţiată de Claudiu Komartin şi Radu Vancu, după ce s-a aflat câştigătorul premiului Mihai Eminescu – Opera Omnia), nu am semnat nici scrisoarea pro-Manolescu (iniţiată de Daniel Cristea – Enache, sub o formă bizară: căci se vorbea de solidarizare, nu însă şi despre în numele a ce). Am semnat “Pentru un început de reformă a Uniunii Scriitorilor din România” ( http://www.observatorcultural.ro/Pentru-un-inceput-de-reforma-a-Uniunii-Scriitorilor-din-Romania*articleID_31485-articles_details.html ) pentru transparenţa USR, pentru motivele indicate mai ales la punctele 3-6 ale respectivei scrisori.

Aflu de la domnul Mircea Mihăieş (Apel la raţiune, România literară, nr. 18) că „recentele – aparent haotice – atacuri împotriva Uniunii Scriitorilor au reuşit, dincolo de o mobilizare fără precedent a frustrărilor, să ilustreze o celebră constatare a gânditorului social Albert Hirschman: „shared hatreds make for strange bed fellowships”, ceea ce s-ar traduce prin: „urile împărtăşite conduc la uniuni amoroase ciudate”. Culmea e că, deşi a aglutinat şi niscaiva intelelectuali de dreapta, atacul la baionetă e o tipică operaţie prin care stânga – de la Troţki, Stalin, Lenin, Che Guevara şi urmaşii lor – s-a obişnuit să preia puterea. Amestecul baroc de ambiţii, reglări de conturi, lăcomie şi ură n-a putut ascunde chiar cu totul intenţiile propriu-zise: acelea de a compensa prin dobândirea unor avantaje şi funcţii administrative deficitul de notorietate pe care aceşti juni belicoşi cred că l-ar merita.”

Ar fi vorba, deci, de frustrări, ură, reglări de conturi, atacuri, preluarea puterii, avantaje şi funcţii administrative. În nici un caz despre transparenţă şi respect din partea unei uniuni de creaţie pentru membrii respectivei uniuni de creaţie. În nici un caz, aşadar, despre punctele pentru care eu am semnat.

„Nu cred că scandalul – dominat de o gesticulaţie pe alocuri scabroasă, cu ridicări de fuste în cap, cu exhibări ale agresivităţii carnasiere – a adus mai mulţi cititori” (MM) – dincolo de atributele gesticulaţiei, pe care (prin simpla semnare a unei scrisori) nu mi le însuşesc, găsesc la obiect ultima parte. Numai că nici unele reviste USR n-au adus mai mulţi cititori, nici unele edituri care de ani nu îşi micşorează, ci îşi cresc producţia de cărţi proaste. Cum să mai cauţi „cartea” când din 100 de titluri ale editurilor din Ro 95 sunt sub orice nivel? Sau atunci când din cinci cărţi exemplare şi una onorabilă USR o alege (prin unele reviste sub egida ei, prin filiale, prin, inclusiv, nu o dată, chiar premiile ei) pe aceea onorabilă. Să nu fiu înţeles (prea) greşit: am văzut şi ce fac alte furnizoare de premii – dacă vreodată mă va interesa un premiu literar nu mă voi uita în nici un caz înspre ele. Îmi permit doar să-i sugerez domnului Mihăieş să nu fie supărat că, din cauza unor nefericite scrisori, nu mai sunt cititori. Ei deja dispăruseră de mult.

Apelul domnului Mircea Mihăieş este motivat prin aceea că „a privi pasiv, la nesfârşit, cum un grupuscul care excelează doar la capitolul interjecţiilor isteroide confiscă prim-planul vieţii literare ar fi un semn de laşitate şi prostie”, şi abia acum, ca mică parte a acestui „grupuscul”, nu ca să confisc, mă simt totuşi dator cu măcar două interjecţii, nu neapărat „isteroide”.

Prima interjecţie ar fi că dintre toţi semnatarii scrisorilor (cum am spus, am semnat şi eu una din trei) domnul Manolescu a propus să fie penalizaţi direct, prin avertisment USR, doar Rita Chirian, Peter Sragher şi Dan Mircea Cipariu, toţi trei şefi de filiale şi, după cum s-a exprimat domnul Manolescu, un fel de capi ai răutaţilor. Despre Dan Mircea Cipariu se va mai vorbi în acest context – spun şi eu: nu m-a invitat la nici unul din nenumăratele evenimente pe care le organizează de vreo 10 ani, nu am luat nici un premiu la vreunul din concursurile la care jurizează sau pe care le organizează (ba mai mult: îl suspectez că nu a arătat cartea mea de anul trecut membrilor juriului Gala tinerilor scriitori, deşi am trimis-o la timp la concurs: e, probabil, ultima mea carte de autor în limba română şi aş fi ţinut, simbolic, să ajungă unde am trimis-o, nu atât pentru premiu, ci ca să ştiu că-mi va fi citită – e o regulă, ca să poata bifa câştigătoarea membrii juriului se uită măcar parţial pe toate cărţile din concurs), are carenţe la CV pe partea de operă literară şi prestigiu (e încă tânăr). Numai că i-a pus lui Nicolae Manolescu nişte întrebări la care şi eu consider că era just să primească răspuns.

A avea o polemică nu e un atac la persoană.

A pune nişte întrebări legat de activitatea unei organizaţii la care ai aderat nu e un atac la adresa organizaţiei la care ai aderat.

A spune că nu ţi se pare ok legat de acţiunea X a persoanei Y nu înseamnă desfiinţarea persoanei Y.

Mi-a fost dat unfriend pe facebook de către Daniel Cristea-Enache pentru că, scriind despre Horia Roman Patapievici, i-am gasit patru plusuri şi un minus. Nu a fost tolerat minusul.

Poţi să fii solidar cu unele aspecte legate de un om (şi, da, datorită lor, să iei public apărarea acelui om şi nu doar public), dar nu cu toate de-odată. Altfel n-ar mai fi solidaritate, ci idolatrie.

Patru puncte din cinci este mult. Arată, totodată, fragilitatea umană (căci nu am vorbit de o rea intenţie).

Daniel Cristea Enache, mâna din ce în ce mai dreaptă a lui Nicolae Manolescu în multe privinţe, o fi vrut o statuie pentru HRP. N-a admis nici măcar rezerva firească. Abia acest lucru mă pune pe gânduri cât de cât!

Poate că sunt oameni care se aşteaptă la statui pentru alţi oameni sau chiar pentru ei înşişi.

A doua mea interjecţie e aceasta: nu îl vreau statuie pe Nicolae Manolescu!

Etichete: , ,

Un răspuns to “Două interjecţii pentru Mircea Mihăieş”

  1. mariaratiu56 Says:

    Reblogged this on mariaratiu.

Lasă un răspuns

