pdw 30

Dan Herciu şi-a scris poeziile pe şerveţel, ba chiar şi-a pretins şi o taxă de viciu. Poezia lui e la un moment dat un jurnal intim, alteori ceva de împărtăşit doar unei anumite persoane. Poezia lui nu e însă doar aşa pentru el sau pentru persoana cea mai apropiată, ca un fel de cod între ei. Ea mi se adresează şi mie. Cel puţin în două feluri :

hai să‐ți ghicesc în cafea

la radio ştiri. aştept horoscopul.
deschid geamul. pe geam intră cu nesimţire oraşul.
acopăr cana de cafea să nu îmi sperie ziua.

nimeni nu ştie
cum naiba funcţionează viitorul
aşa că dau pe net
google search: gândurile lui herciu
nimic.

trebuie să plec.

dar nu e întotdeauna aşa.
câteodată îmi place să zâmbesc de dimineaţă.
aşa ca prostu’.

păsărarul

inutil
omul ăsta deschide geamul

are în ochi
păsări

o să mor mai deştept decât tine
îmi spune
vine zilnic cam pe la ora asta
deschide geamul, se aruncă

şi se opreşte foarte aproape de asfalt

cu fiecare zi
mai aproape

omul care deschide geamul
scrie un poem despre fiecare cădere

aşa îşi hrăneşte păsările

Sau iată cum se adresează fiecăruia dintre noi, într-un anumit moment, în egală măsură:

în jurul meu

nişte fotografii / o ceaşcă de cafea cu farfurioara plină de
mucuri /
cântă janis joplin / după ce se loveşte de zid
melodia se duce şi ea liniştită într-un colţ / unde-şi pansează
rana
îmi e frică / câteodată sunt eu / în jurul meu

apatic
te privesc cum plângi / mă doare că nu pot să-ţi explic
de unde a crescut atâta loc între noi / doar într-o primăvară şi
ceva

multe lucruri
se întâmplă fără sens
de fapt ele nu se întâmplă
ele îşi fac loc / cu pasiune dau din mâinile alea mici de lucruri
până îşi ocupă spaţiul necesar
apoi se sinucid / iar tu rămâi cu cadavrele lor inutile /
panicat
nu ştii ce să faci cu ele / începi să minţi / apoi îţi pare rău că ai
minţit / de fapt chiar părerea asta de rău e o minciună /

simt cum o iau razna
abia atunci realizez că
motivul e simplu
într-o zi/ ieri sau alaltăieri
m-am trezit / şi nu m-am gândit deloc
la tine /

(Dan Herciu, Taxa pe viciu, ediţia a doua, Ed. A.T.U., 2010, Sibiu)

Lasă un răspuns

