noutăţi despre 2000 / predarea ştafetei

pentru că tot mi se aduce la cunoştinţă (adică: şi mie) ce eşec cu “generaţia asta ruşinoasă 2000”, şi mi se aduce constant încă de prin 2000 – 2003 (pe când încă nu se zărea; azi o vedem şi… :D), zic şi eu că poate că aşa o şi fi, adică… poate că chiar suntem toţi o apă şi-un pământ. am spus-o aici.

dar şi mai bine a spus-o Dan Coman:

„Generația 2000 şi predarea ştafetei

E adevărat: Generația 2000 a fost o gașcă de băieți isterici și narcisiști care nu i-a dat literaturii române niciun mare autor ci doar o serie de pastișe după unii autori români și străini mai mult sau mai puțin semnificativi, și asta pentru că unii au fost neoexpresioniști, alții beatnici intempestivi, deci, toți, literar vorbind, vetuști. Singurul lor merit este că au creat o punte de legătură între ce-a fost și ceea ce face acum marele SGB. Așadar, umiliţi, îi predăm ștafeta, să facă ce vrea cu ea”.

Later Edit – linkurile lunii pe această temă:
„Poezia în 3D arată după chipul şi asemănarea noastră!” – interviul pe care mi l-a luat Florina Zaharia
Colocviul Tinerilor Scriitori. 2011 – pagina ediţiei din 2011
„Douămiismul poetic românesc. Autoportret cu versuri inedite” – o pagină de Afrodita Cionchin

12 răspunsuri to “noutăţi despre 2000 / predarea ştafetei”

  1. GG Says:

    Era treaz Coman cand a scris asta?

  2. daniel Says:

    raspunsul e de cautat in interviurile lui Dan Coman, de ex. Vei descoperi astfel un simt al umorului si ironiei de care observ ca nu-l stiai in stare 🙂

  3. dorin Says:

    nu inteleg rostul temei. mai mult, nu inteleg pentru ce se mai vorbeste despre generatia douamiista (nu inteleg miza). cat despre ironia lui dan coman… da… imi place… caci daca SGB este prototipul noii generatii, atunci noua generatie e moarta inca din fasa. :)))

  4. daniel Says:

    nici eu nu inteleg neaparat. dar daca USR-ul a facut, iata, inclusiv un colocviu ca sa o ingroape, de ce nu?! 🙂

    n-o ingroapa, ii preda stafeta. insa cand? iata: pe 1 aprilie 🙂

  5. GG Says:

    he, he. Bravo Dorine! Ai punctat bine!

  6. Yigru Zeltil Says:

    1) Referitor la interviul de pe saitul CC Pitești: menționezi la un moment dat o listă de poeți cu o singură carte, dar am reperat cel puțin câțiva care, până în 2011, au publicat și a doua carte – Andra Rotaru, Dumitru Bădița, Mugur Grosu… dar știu că ai zis „MAJORITATEA cu o singură carte publicată”, abia acum am văzut, îmi retrag lamento-ul.
    2) Lăsați-o mai moale cu SGB. Nu înțeleg de ce toți îi fac publicitate negativă, fiindcă aia e tot publicitate! Lăsați-l să se mai „coacă”… Eu nu mă pronunț vizavi de calitatea textelor sale, fiindcă am citit foarte puține, nici măcar din „Chipurile”. Totuși, mă mir de câtă publicitate are, mi se pare că nu aduce nimic nou în atitudine față de ce făceau primii douămiiști de la Euridice… și cu asta am încheiat „exegeza” mea.

  7. Yigru Zeltil Says:

    Am scris într-o doară despre unele chestiuni de mai sus:

    http://poeziecontemporanaromana.blogspot.com/2011/04/despre-generatia-2000-din-nou-in.html

  8. daniel Says:

    am vazut acum si comentariul de pe blogul tau. Iulia Militaru mi s-a parut si mie cea mai pe faza. nu numai pentru ce ai citat, dar mai ales pentru „Înainte de a ne pune o astfel de întrebare, cred că ar trebui să încercăm o mai bună definire a Generaţiei 2000, să îi descoperim adevăratele trăsături şi nuclee programatice, ce orizonturi de aşteptare a reuşit să impună”. caci, intr-adevar asta nu s-a facut. poti sa citesti toate cronicile la „Poezia antiutopica. O antologie a douamiismului poetic romanesc” daca vrei – poate vei gasi ceva pe acolo, dar in mare imi vei da dreptate. adica ii vei da Iuliei -in acest context- dar si mie, pt. ca sunt de aceeasi parere si am spus-o, daca nu ma insel chiar in acel interviu.

    raspunsul lui Alex Goldis e rupt dintr-o „bucata mai mare” – din cronica lui la „Poezia antiutopica…”; cauta totusi sa o citesti in intregime, pt. ca el acolo puncteaza totusi bine in cateva locuri de ex. legat chiar de ceea ce spuneam mai sus ca in mare nu prea s-a facut. in mare nu prea s-a punctat ce era de punctat, dar el a punctat (imi pare) cate ceva.

    legat de „posibilă întoarcere la lirism” – pai atunci poate am avea o generatie post-Teo Duna (eventual), dar nu post-2000… in fine, nu-mi bat capul cu asta.

    PS: legat de poetii cu o carte – da. plus ca eu m-am referit la carti publicate pana in aprilie 2010 (atunci am predat antologia editurii). Andra Rotaru, de pilda, inca nu-si publicase a doua carte si nici nu eram la curent cu fragmente din ea (citisem doar cateva texte noi de Andra, cateva poeme pe care le postase pe Club literar, dar acelea semanau izbitor cu ce scria Teo Duna, motiv pentru care, daca nu ma insel, a si renuntat sa si le mai includa in carte). „Tinuturile sudului” a iesit de sub tipar practic o data cu antologia.

  9. Yigru Zeltil Says:

    OK, am inteles. 🙂 Dar nu exista numai Teodor Duna, what about Coman, Gabriel Dalis, Partene, Malaicu-Hondrari, C.V. Banescu? Nu mai spun de Vancu sau – la polul opus – de nume gen Xenia Karo? (si fie vorba intre noi, chiar astept un eseu serios despre Xenia Karo si alti poeti de la „marginile” douamiismului, pe care nu i-am putut citi)

  10. daniel Says:

    sigur ca nu exista doar Teo Duna. dar legat de Dalis, de ex., desi nu i-am citit integral cartile (deci nu pot sa am decat o parere partiala), i-am citit antologia de autor si ce-am gasit in ea nu mi-a parut a avea vreo legatura cu douamiismul (nu ma refer doar la poemele lui de dinainte de 2000, ci si la cele de dupa). sigur, au spus si altii ca ar fi douamiist (inclusiv Radu Vancu), dar eu chiar n-am gasit nici un motiv sa-l consider astfel. nu in acea antologie de autor. nu stiu de ce unii poeti/critici il incadreaza asa, or fi citit si alte texte de el… Nu e o vina sa nu fi douamiist, anyway 🙂

    PS: si daca tot am zis Duna si daca tot ai zis Dalis: pe langa metaforicul-traumatizat Duna, metaforicul-abstract Dalis e asa un „erou civilizator” si sententios…

  11. Yigru Zeltil Says:

    Ar trebui sa citesc Dalis ca sa te contrazic (sau nu). Anyway, daca te iei la bani marunti pe toti, cati sunt CU ADEVARAT douamiisti?
    Orice s-ar zice, C.V Banescu, de pilda, nu mi se pare atat de greu de incadrat in douamiism: e la fel de obsedat de negativism ca oricare alt douamiist (desi ai putea argumenta foarte bine ca inertia negativului nu este singura caracteristica a douamiismului, si intr-un fel ai dreptate, dar – ca tot ziceau unii, inclusiv eu!, de douamiizecism si alte himere dintr-astea – o noua paradigma poetica care sa urmeze douamiismului ar trebui in primul rand sa elimine aceasta inertie).

  12. daniel Says:

    hei, cine a spus ca nu-i douamiist Dan Coman? 🙂 iar cu Virgil mi-am inceput antologia (e adevarat ca acel loc fusese rezervat pentru Ianus, care insa nu s-a mai asezat pe el). apoi, culmea, singurii douamiisti cu care se intalneste putin (dar nu in ce avem noi douamiist, ca sa spun asa) Dalis suntem chiar eu si Virgil; eu prin cateva poeme din prima mea carte – de altfel, cea mai nedouamiista dintre toate, desi o publicasem in plin fracturism si chiar si in plin neoexpresionism (am debutat in acelasi an cu Ruxandra Novac, Domnica Drumea si Denisa Mirena Piscu – toate cu iz fracturist de la cenaclul lui Ianus, dar si cu Claudiu Komartin, Stefan Manasia si Dan Coman…). deci ciudate sunt caile…

    corect legat de eliminarea acelei inertii pt. o noua paradigma… culmea ca au si daramat-o unii douamiisti, doar ca au si poeme/carti in care n-au daramat-o, asa ca pana la urma depinde la care dintre cartile lor te raportezi (eu am fost pus in fata acestei dileme cand am facut selectia textelor pt. antologie)… asta nu e stiinta exacta, ca nimeni nu-si scrie cartile dupa o stiinta exacta sau manifestele la care adera – doar se intersecteaza cand si cand cu ele si trec relaxati mai departe.

Lasă un răspuns

