topurile de carte

ca în fiecare din ultimii ani, cel mai coerent şi elaborat top de carte a apărut în Observator Cultural, chiar dacă Adina Diniţoiu (simpatică şi deosebit de la obiect în cele mai multe cazuri, de astă dată strecoară în textul ei “Optzecistul ardelean Ion Mureşan revine în forţă cu un volum cu titlu à la Guillaume Appolinaire, Cartea Alcool (Editura Charmides, 2010), în care reuşeşte pe alocuri versuri remarcabile” – dacă încă e de părere că doar de versuri e vorba, ci nu de (ample) poeme, o somez public – în măsura în care e cu putinţă să-mi permit aşa ceva – să citească de 3 ori pe zi primul şi ultimul poem din “cartea Alcool”, până la data intrării sub tipar a următorului număr Observator Cultural, să spunem că e suficient) şi Daniel Cristea Enache (care, din meteoric exces de zel – altfel fiind, cum se autoproclamă, „ultraexigent” – îşi aminteşte să atragă atenţia asupra unei cărţi nebăgate în seamă până acum, “Blues pentru cai verzi”, dar uită brusc de alte cîteva titluri mult mai bune. remarcă însă intrarea lui Teo Dună (de tot) în zona consacraţilor, o dată cu ultima sa carte apărută, lucru pe care îl subliniasem şi eu încă de acum 6 luni, într-o anchetă literară, dar răspunsul nu mi-a mai intrat) au avut unele mici ezitări sau au uitat, pur şi simplu, de cîteva cărţi importante (şi frumoase) de poezie, desigur douămiiste. nu pot să nu remarc, ajuns aici, că nici Paul Cernat n-a nimerit bine titlul volumului Ofeliei Prodan, acesta numindu-se acum “În cîteva zile lumea va fi devorată”, după ce, în opinia lui Bogdan Creţu, s-a numit “În trei zile lumea va fi a mea”…

apoi, nu sunt deloc de ignorat topurile (la fel de) tinerilor critici Marius Chivu (în Dilema Veche) şi Bogdan Creţu (în Ziarul de Iaşi), după o dispariţie (inactivitate) din sfera criticii de poezie penalizată, mi se pare, de Claudiu Komartin, în România literară (numărul nu e încă pe site şi, neavând revista, n-am apucat să citesc decât vreo 2 rânduri din respectivul material şi de la distanţă, dar, chiar şi aşa, mi se pare un subiect “ofertant”).

nu prea m-a convins ancheta din Luceafărul de dimineaţă (multe cărţi slabe pomenite “cu râvnă”, dar şi apariţii „exotice” şi interesante) şi n-am apucat să mă uit cu atenţie pe ancheta din Cultura, dar am sesizat, în treacăt, şi deficienţe “sistematice”, unele majore. particularitatea simpatică a acestui din urmă clasament este că include şi “cărţile cele mai proaste”, o splendoare, deci :).

dar spuneam că n-o să dau linkuri la topuri, şi iată c-am dat!…

PS: şi dacă am dat, să le mulţumesc celor ce-au citit Poezia antiutopică. O antologie a douămiismului poetic românesc; neştiind exact care sunt aceştia, le mulţumesc doar celor ce-au inclus această carte în topurile lor: Cosmin Borza, Adina Diniţoiu, Paul Cernat, Marius Chivu şi Bogdan Creţu.

2 răspunsuri to “topurile de carte”

  1. YigruZeltil Says:

    Nu sunt de acord cu tine, dar mă gândeam doar la secțiunile de poezie ale acestor topuri. Slavă Domnului că n-am citit Cartea Alcool, altfel ar fi trebuit să dau socoteală! Lăsând la o parte gluma amară, fiecare cu părerea ei. Eu am citit o singură poezie a lui Ion Mureșan care, din câte am auzit, e din acea carte, nu mi-a plăcut, chiar dacă are ceva, cum să spun, ”memorabil”. Dar, în locul tău, n-aș tăia/spânzura pe nimeni dacă nu îi place decât ”pe alocuri” Ion Mureșan sau orice alt poet, for that matter.

    Dar acum, să nu fie cu supărare! 🙂 Știu că mi-ai putea să desființezi trei sferturi din retrospectiva 2010 pe care am realizat-o eu, chiar dacă de la bun început am spus că nu prea merg pe criteriul valoric.

  2. daniel Says:

    hei, eu am spus că-i simpatică Adina Diniţoiu. şi e inclusiv din pricina aia. doar că putea şi ea să spună „pe alocuri poeme”, nu „pe alocuri versuri”. dacă spui la fel îţi dau aceeaşi pedeapsă! 😛

Lasă un răspuns

