douămiişti vs. douămiism


[voi continua serialul de aici cu î
ncă 5 mici episoade; acestea din urmă nu intenţionez neapărat să apară şi într-o revistă, dar dacă doreşte vreo redacţie să preia mă poate contacta. iată primele două episoade:]

1.
Ce conducător de cenaclu/atelier de creaţie etc. a avut o influenţă asupra evoluţiei tale poetice?
2. Ce înseamnă pentru tine încadrarea într-o generaţie de creaţie literară, ce înseamnă să fii în prim plan şi ce nu?
3. Dacă ţi-aş cere un mic tablou al generaţiei tale, ce ai pune în el
?
 
 
Andrei Doboş:

1. Nu-mi aduc aminte de vreun conducător de cenaclu care să fi avut cu adevărat vreo influenţă asupra evoluţiei mele poetice, deşi, ca toată lumea, am frecventat, o vreme, asemenea întîlniri. Îmi amintesc însă de un şut în fund, cum ar veni, în legătură cu scrisul meu, administrat de Bogdan Perdivară prin mail.

2. În tinereţile mele relativ studioase, vorba lui O. Nimigean, poliloghia generaţională a însemnat poate un pic mai mult decît ar fi trebuit. Îmi închipuiam că există o casuţă în acel tablou care îmi este destinată, iar asta semnifica, într-un sens, ajustare şi amplificare în limitele respectivei căsuţe. Acum, mi-am dat seama nu numai că pista era falsă – iar căsuţa, inexistentă, filme din cap, cum ar veni – dar şi că tabloul la care jinduiam şi pe care credeam că-l înţeleg nu este tabloul meu, de fapt.

Cît despre prim plan nu pot să zic foarte multe. E mişto să fii în prim plan, dar pe de altă parte e şi mai mişto să ai cititori, atîţia cîţi or fi, cu care scrisul tău să dezvolte o relaţie adevărată, o efervescenţă din care ambele părţi nu au decît de cîştigat. 

3. Îmi plac mulţi scriitori de vîrsta mea, dacă asta era întrebarea. Pe o listă scurtă, foarte scurtă, i-aş pune pe Montale şi pe Proust.

Vlad Moldovan:

1. În liceu era un cenaclu de liceu Dimineaţa poeţilor, mai apoi în facultate mai mergeam la cenaclul Echinox şi acuma la ceea ce se organizează în Insomnia- Nepotul lui Thoreau nu e tocmai un cenaclu, mai mult o zonă de lectură – discuţii – interacţiune. Nu pot spune că am avut un maestru – era interesantă experienţa, pentru că erai în schimb şi contact şi cu alţi scriitori şi poate asta te formează oarecum.

2. Încadrarea în generaţii e munca criticilor – eu cunosc anumiţi poeţi, scriitori cu care rezonez, observ că există anumite afinităţi elective şi e bine să fie aşa – dar nu îl consider un fenomen ce ţine de o generaţie – poate asemenea rezonanţe au loc transversal şi dejoacă adesea categoriile.
Având în vedere caracterul profund insular şi fragmentar al scenei publice culturale româneşti – nu ştiu ce înseamnă a fi în prim-plan şi dacă mai există un prim-plan – marginalitatea poate produce cultură autentică la fel ca şi centrul – dar actul în sine nu poate fi raportat la o geopolitică clasică culturală.
Acolo unde apare ceva autentic – acolo e deja centrul – fie el în Ieud, în New York, în micul Bucureşti sau şi mai departe.

3. Nu mă pot identifica cu o generaţie – mie îmi place Homer de mor, şi Eliot, şi Massive Atack, şi Spinoza, dar mai ales lirica niponă – e un mash up şi asta exprimă foarte exact mutaţiile antigeneraţioniste care au survenit odată cu revoluţiile unor medii de difuzare. De obicei se accentuează pe nivelarea ce vine odată cu această revoluţie tehnică – dar ăsta e un aspect preferat de ideologii stângii ( nu că nu aş avea o groază de preferinţe de stânga… ) şi se ratează aspectul de diferenţiere radicală care are loc totodată şi imposibilitatea de a mai gândi în termeni de generaţii omogene. Eu şi cu vocile mele auctoriale – poate asta formează generaţia mea 😉

Later edit: restul episoadelor – aici.

Lasă un răspuns

