pdw 4

Kiril

Nichita Danilov, Câmp negru, Ed. Cartea Româneasca, 1982

Călugărul Kiril stă în interiorul unei fîntîni şi scrie la o neagră psaltire. Aici vieţuieşte de pe vremea lui Constantin. În jurul lui apa s-a dat puţin la o parte.
Totuşi înăuntrul fîntînii e umed şi frig. Din cînd în cînd îşi încălzeşte
mîinile la un opaiţ. Pe masa sa are un
blid, iar în dreapta, un fel de pasăre oarbă care ciuguleşte meiul din blid.
Eu stau aplecat peste fîntînă şi-l urmăresc foarte atent: tot ce scrie el, eu transcriu
într-o altă psaltire. Din cînd în cînd, el îşi ridică ochii spre mine, dar nu-mi spune
nimic.

Cîteodată apa devine cam tulbure şi nu pot vedea ce scrie el. Atunci mă aplec tot
mai mult peste margine.
Altădată apa devine vîscoasă ca lutul şi crapă.
Altădată e fierbinte ca lava şi împroaşcă afară foc.
Apoi se răceşte treptat şi se preface în piatră, atuncea aştept. Mă aşez în dreptul
fîntînii şi aştept pînă piatra devine iar apă.
Altădată începe să ningă.
Fulgi mari cad în fîntînă, dar nu se topesc cum ar fi fost normal să se topească la
contactul cu apa, ci se prefac în bănuţi de-argint şi de-aramă şi se
lipesc pe ţeasta rasă a călugărului Kiril.
El scrie fără să simtă ceva. Eu îl urmăresc foarte atent: nu trebuie să-mi scape nici
un cuvînt. Tot ce scrie el, eu transcriu întro altă psaltire, dar nu cu
cerneală, ci cu nisip.
Am în faţa mea o clepsidră şi-mi moi pana în nisipul care se scurge din ea. Pentru
asta trebuie, într-adevăr, să fiu deosebit de atent; orice boare de
vînt îmi poate da peste cap tot ce am scris.

Deasupra mea stă aplecat altcineva şi transcrie tot ce scriu eu. Dacă îmi ridic cumva
ochii spre el, îşi vîră imediat nasul în carte şi se preface că-i absorbit de lectură.
Seamănă binişor cu mine şi cu Kiril.
De multe ori se apleacă atît de mult peste margine, încît îi strig să fie atent, să
aibă grijă să nu se prăbuşească în puţ. Dar el rîde, hohoteşte ca un nebun.
El este fratele Ferapont.

2 răspunsuri to “pdw 4”

  1. Luigi Says:

    Daniel, pacat ca nu ai putut posta intregul ciclu „Noua variatiuni pentru orga”. Iata ce scriam despre acest poem, in materialul meu din dosarul DANILOV, pe care il gasesti in VERSO: „Nouă variaţiuni pentru orgă e una dintre cele mai frumoase parabole ale literaturii şi mitului creator din literatura română; funcţionarea anxietăţii influenţei, ca şi identitatea multiplă a unuia şi aceluiaşi creator, sunt tematizate într-un poem amplu, cu o regie iniţiatică fermecătoare şi cu un spaţiu fantast tulburător. Construit pe un stil eteroclit, dar extrem de echilibrat (când grav, când ironic, când naiv, când ludic sau psaltic), domul acesta enorm continuă viziunile deloc carteziene ale debutului; schiţând topografia spaţiului interior, cititorul se va convinge că geometria neeuclidiană a acestuia poate fi metafora (involuntară a) unui inconştient creator abisal. În acest grupaj sunt depistabile două direcţii ale tonului şi viziunilor lui Danilov, valabile pentru întregul său demers poetic de până la Centura de castitate. Pe de o parte, exersarea a două tonuri diferite, originare în două stiluri biblice consacrate, al lui David şi al lui Ioan, vor disocia între psalticul şi apocalipticul poeziei lui Danilov. Dar viziunile artificiale, construite, gândite şi cele spirituale, emanate, intuite vor disocia, şi ele, între arhitectul şi profetul Danilov. Şi mă întreb: cu aceste două feţe şi două limbi, ce-i vor contura personalitatea următoarelor volume, nu e poetul, oare, asemeni îngerului istoriei, al lui Walter Benjamin, care zboară cu faţa spre trecut şi cu aripile spre viitor?”

  2. ddm Says:

    citisem materialul din Verso, felicitari pt. Dosar! Nichita Danilov e un poet pe care imi place sa il redescopar (sau sa incep sa-l descopar cu adevarat) prin acest ciclu. desi a scris destul de mult si pe mai multe “voci”, textele din acest ciclu intr-un fel par a esentializa mult din ceea ce a scris.

Lasă un răspuns

